kącik pedagogiczno-psychologoczny
- Szczegóły
- Jarosław Dąbrowski
- Kategoria: k_pp
- Odsłony: 253
CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO (APD)
W ostatnich latach coraz częściej słyszymy o APD (ang. Auditory Processing Disorder - APD), czyli Centralnych Zaburzeniach Przetwarzania Słuchowego.
Czym jest APD?
APD to zaburzenia zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie Ośrodkowego Układu Nerwowego przy prawidłowej budowie i pracy uszu.
Co to oznacza?
Słuch fizyczny i przewodzeniowy są prawidłowe. Problemem jest niewłaściwe przetwarzanie bodźców słuchowych.
Dlaczego coraz częściej mamy do czynienia z diagnozą APD?
Zdaniem wielu naukowców przyczyną zwiększenia liczby dzieci z APD jest nadmierna stymulacja bodźcami wzrokowymi i słuchowymi, za którą odpowiedzialne są m.in.: telewizja, gry komputerowe czy korzystanie z Internetu. Zdolności percepcyjne dziecka nie nadążają za nadmiarem bodźców, co w rezultacie zaburza proces nabywania umiejętności komunikowania się.
W konsekwencji może dojść do:
- opóźnienia rozwoju mowy
- ograniczenia rozumienia mowy
- osłabienia pamięci słuchowej
- zaburzeń artykulacyjnych
- nadwrażliwości na dźwięki
- zaburzeń emocjonalnych
Czy APD może być przyczyną niepowodzeń szkolnych?
Niezdiagnozowane i nieleczone – tak.
U dzieci z Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego często pojawiają się następujące problemy szkolne:
- trudności w pisaniu i czytaniu
- mylenie podobnych głosek i wyrazów
- brzydkie pismo
- błędy ortograficzne
- kłopoty z koncentracją i utrzymaniem uwagi
- trudności ze zrozumieniem złożonych poleceń
- trudności z przyswojeniem treści dłuższej wypowiedzi
- brak umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi
- trudności w nauce języka obcego
- zwiększona męczliwość słuchowa
- podatność na dystraktory (wszelkiego rodzaju “rozpraszacze”)
- utrudnione funkcjonowanie emocjonalno - społeczne
Czy moje dziecko ma APD?
Jeśli mamy podejrzenia, że nasze dziecko może mieć APD porozmawiajmy najpierw z wychowawcą/pedagogiem/psychologiem szkolnym. Być może potwierdzi nasze obawy. Z pewnością udzieli wskazówek dotyczących dalszego postępowania. Prawdopodobnie zaproponuje też wizytę w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która w fachowy sposób zajmie się problemami naszego dziecka.
Możemy też skorzystać z bezcennego źródła wiedzy, jakim jest Internet. Tam bez problemu znajdziemy dokładna charakterystykę choroby oraz ankiety, które pomogą zweryfikować przypuszczenia.
Co, jeśli u mojego dziecka zdiagnozowano APD?
Dobrze jest poinformować szkołę, do której dziecko uczęszcza, dostarczając opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w której znajdzie się dokładny opis zaburzeń występujących u dziecka. Na jej podstawie nauczyciele przygotują dostosowania do pracy z uczniem, tak by miało jak największe szanse osiągnięcia sukcesu szkolnego.
Na rynku dostępnych jest kilka programów. Są to aktywne treningi wyższych funkcji słuchowych. Informacje o nich dostępne są w Internecie.
Opracowała
Monika Piechocka – pedagog specjalny