Zwierzęta na wsi
Witajcie Kochani!
W tym tygodniu głównym tematem, który będzie nam towarzyszył jest zwierzęta na wsi. Szkoda, że nie możemy tej tematyki omawiać w przedszkolu, bo zapewne Igor podzieliłby się z nami swoją ogromną wiedzą na ten temat.
Na początek pooglądajcie sobie książeczki lub obrazki tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi.
Następne zadanie to ćwiczenie konstrukcyjne – zbudujcie z klocków zagrodę dla zwierząt. Umieśćcie w niej figurki zwierząt mieszkających na wsi jeśli takie macie. Określcie wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody (koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku).
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Do ćwiczeń potrzebne będzie jak zwykle lusterko.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
- Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.
- Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
- Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
- Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
- Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.
- Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
- Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
- Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
Zabawa ruchowa Kury do kurnika.
Rodzic wyznacza miejsce do zabawy – kurnik. Dziecko naśladuje odgłos kur (ko, ko) i ich chód, porusza rękami jak skrzydłami. Na hasło: Kury do kurnika, kury chowają się do kurnika.
Przykłady innych zabaw ruchowych: https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Nauka pływania.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
− Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
− Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
− Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
A teraz zapraszam do obejrzenia programu Jedynkowe przedszkole „Wieś – miasto”
A na dobranoc proponuję słuchowisko