Segregujemy śmieci
Witajcie Kochani!
Na powitanie przypomnijcie sobie piosenkę, którą wszyscy doskonale znają
„Sprzątamy Świat” – zabawa ruchowa
Przed zabawą wyznaczamy miejsca na konkretne śmieci
Rodzic przed rozpoczęciem zabawy rozrzuca na dywanie różne śmieci (butelki, różne opakowania, chusteczki, kawałki kartek papieru itd.). Dziecko spaceruje pomiędzy odpadami w rytm klaskania rodzica. Gdy klaskanie ucichnie dziecko podnosi z dywanu jeden odpad i przynosi go w wyznaczone wcześniej miejsce. Zabawę prowadzimy do momentu zebrania wszystkich odpadów z dywanu.
„Segregujemy odpady” – zabawa dydaktyczna na podstawie fragmentu bajki (do 4:26) „Eko-Patrol. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści bajki i doświadczeń własnych dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc
O czym była bajka?
Co robiły zwierzątka w ciepły, słoneczny dzień?
Czy plaża była czysta?
Czego wystraszały się zwierzaki?
Dlaczego zwierzaki postanowiły posegregować śmieci?
A czy ty też segregujecie śmieci?
Przedstawiamy dziecku kartę obrazkową prezentującą jakie odpady wrzucamy do jakich koszy oraz karteczki z wyrazami: papier, plastik, szkło, bio. Rodzic odczytuje nazwy, a dziecko dzieli je na sylaby. Następnie dziecko próbują przyporządkować odpowiednią nazwę do koloru pojemnika. Rodzic prosi dziecko, aby samo spróbowały przyporządkować śmieci z zabawy „Sprzątamy Świat” do odpowiednich pojemników/kart obrazkowych. Następnie dziecko liczy śmieci w każdym pojemniku i określają, gdzie było najwięcej/najmniej/tyle samo śmieci.
„Posegreguj śmieci” – wykonanie karta pracy
Rodzic omawia z dzieckiem, jak należy wykonać zadanie (łączymy linią odpady, które powinny znaleźć się w danym pojemniku).
„Świat w naszych rękach” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki „Świat w naszych rękach”.
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz.
Ilustracja: http://old.mac.pl/UserFiles/egzemplarze_okazowe_2018/przedszkole/olekiada/oa_ks_34/mobile/index.html#p=64
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
− Co lubił robić smok Segregiusz?
− Co smuciło smoka?
− Jaki sen miał Olek?
− Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
− W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
Zabawy twórcze z zastosowaniem gazet.
Stare gazety.
Dziecko otrzymuje stare gazety. Rodzic zadaje pytanie: Co możemy zrobić ze starej gazety? Dziecko podaje pomysły i wspólnie je wykonują, np. rolują gazetę, tworzą lunetę i oglądają przez nią świat; dmuchają na gazetę trzymaną w jednej dłoni; zgniatają ją w kulkę i podrzucają do góry; rozwijają gazetę i ją prostują; kładą na podłodze i przeskakują przez gazetę obunóż; klaszczą w dłonie, trzymając gazetę; szeleszczą nią; uderzają w gazetę rytmicznie, jednym palcem.
A na dobranoc proponuję bajkę:
https://www.youtube.com/watch?v=RtvakFSCE9I&t=14s