Poznajemy pojazdy
Witajcie Kochani!
Na początek proponuję małą gimnastykę
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I
Zabawy konstrukcyjne Transport.
Do zabawy potrzebne będą różne pojazdy i klocki. Dziecko buduje z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Może również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Ćwiczenie wykonujemy przy lusterku. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze).
Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust).
Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym).
Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów).
Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła).
Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami a wargami),
ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi: dzyń, dzyń).
Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).
Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?
Rodzic zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będzie się poruszać.
− Wyruszamy z domu samochodem – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje się, zostawiają samochód na parkingu. − Wsiadamy do samolotu.
Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).
− Wsiadamy do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona). − Dojechaliśmy nad piękne jezioro, gdzie wsiadamy do kajaku (maszerując, naśladuje rękami ruch wiosłowania).
Teraz pobawcie się przy piosence „Samolot”
https://www.youtube.com/watch?v=VSh3Ql3bZ7o
Teraz utwórzcie pociąg ze swoich maskotek i zabawcie się przy piosence „Jedzie pociąg z daleka”
https://www.youtube.com/watch?v=0r996VDJCGc
Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.
Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdza już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc… (wakacje)
Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?
Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji – prezentacja
https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg
Na koniec wysłuchajcie historii o tym jak kiedyś wyglądały środki transportu a jak wyglądają dziś.