Powroty ptaków
Witam Was bardzo serdecznie po małej przerwie. Mam nadzieję, że Święta spędziliście w zdrowiu, radości i spokoju.
W tym tygodniu zajmiemy się tematyką ptaków. Poszukajcie wśród swoich książek tylko tych, które przedstawiają różne ptaki, jeżeli nie macie takich to poproście rodziców aby poszukali razem z wami w internecie. https://www.youtube.com/watch?v=wUWyKD2glPY
A teraz proponuję gimnastykę po angielsku
https://www.youtube.com/watch?v=C3c8fzbsfOE
Zabawa dydaktyczna Gdzie siedzi ptak?
Pluszowa zabawka – ptak lub inna zabawka. Dziecko trzyma zabawkę – pluszowego ptaka lub innego pluszaka. Wita się z nim delikatnie, głaszcząc go po grzbiecie. Znajduje w pokoju miejsce dla zabawki i ją tam zostawia. Mówi, gdzie jest zabawka (np.: na półce, pod krzesłem, obok... za… nad…), rodzic znajduje dla niego nowe miejsce a dziecko określa gdzie tym razem znajduje się zabawka.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Fruwający ptak – dziecko dotyka czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.
Dziobek ptaka – dziecko wypycha wargi do przodu i, na zmianę, zamyka je i otwiera.
Wysiadywanie jaj – język przyklejaj za górnymi zębami, nie rusza nim przez 30 sekund.
Budujemy gniazdko – dziecko przesuwa język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust, a następnie ląduje w gnieździe: przykleja język przy górnych dziąsłach.
Dzięcioł – czubkiem języka uderza za górnymi zębami.
Zabawa ruchowa Gra w zielone
Przedmioty w kolorze zielonym. Rodzic rozmieszcza w pokoju różne przedmioty w kolorze zielonym. Pyta: Grasz w zielone? Dziecko odpowiadają: Gram! Rodzic: Masz zielone? Dz.: Mam! dziecko musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze zielonym.
Zabawa z piłką – Piosenka (według T. Kubiak). Piłka gumowa lub gruby balon. Dziecko odbija piłkę od podłoża i recytuje rymowankę. Jeśli skusi, to znaczy piłka potoczy się, przekazuje ją rodzicowi.
Kipi kasza,
kipi groch,
lepsza kasza
niż ten groch.
Bo od grochu
boli brzuch,
a od kaszy
człowiek zdrów.
Ćwiczenia oddechowe Piórka.
Sztuczne piórka. Dziecko otrzymuje sztuczne piórka, kładzie je na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchuje piórka tak, aby poleciały jak najdalej. Stara się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.
Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Powrót bociana.
Ilustracja str 58-59. http://old.mac.pl/UserFiles/egzemplarze_okazowe_2018/przedszkole/olekiada/oa_ks_34/mobile/index.html#p=59
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
− Dokąd pojechał Olek?
− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
Zabawa utrwalająca nazwy wybranych ptaków – Jaki to ptak?
Rodzic przypomina nazwy wybranych ptaków powracających wiosną na podstawie ich zdjęć, a następnie prezentuje wierszyk B. Szelągowskiej.
„ Ty teraz powiedz,
jaki to ptak macha skrzydłami
i robi tak. „
Dziecko powtarza słowa wierszyka i naśladuje lot ptaka, a na końcu wierszyka podaje dowolną nazwę ptaka.