Bocian i żabki
Witam Was bardzo serdecznie. Dzisiejszym tematem przewodnim będą żabki i bociany. Zanim jednak zaczniemy proponuję gimnastykę: Hyc, Tup, Klap
https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc
Wyszukiwanie obrazków bociana wśród innych obrazków z książki o zwierzętach.
Zabawa ortofoniczna Bocianie klekotanie.
Gdy rodzic wysoko podniesie rękę, dziecko głośno naśladuje klekotanie bociana. Gdy ją opuści – cichutko klekocze.
Słuchanie odgłosów przyrody.
https://www.youtube.com/watch?v=dRcEprzTxTA
Rodzic prosi, aby dziecko posłuchało nagranych odgłosów i spróbowało wskazać, jakie zwierzęta wydają takie dźwięki.
Klekot bocianów:
https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
Osłuchanie z piosenką „Kle, kle boćku”
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Co takiego łąka szykuje boćkowi?
- Skąd wraca bocian?
- Gdzie chłopcy szykują gniazdo dla bociana?
Rodzic prezentuje obrazki i kilkakrotnie powtarza nazwę każdego z ptaków. Dziecko wskazuje różnice (np. w upierzeniu) i podobieństw w wyglądzie ptaków (np. długi dziób). Dzieci mogą się również zastanowić, od czego wzięły się nazwy bocianów i którego bociana widujemy w Polsce najczęściej.
Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogąc upolować żab w zaspokajających ilościach (z powodu znacznych zmian środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi zwierzętami.
Prezentacja multimedialna Życie żaby
https://www. youtube.com/watch?v=HJsDVkyep_E&feature=youtu.be
Podczas oglądania cyklu rozwojowego żaby rodzic tłumaczy jedynie, jak nazywają się poszczególne etapy (np. skrzek – kijanka – dorosła postać). Można zadać pytanie, na którym etapie żaba zaczyna przypominać postać znaną dzieciom.
Zabawa dydaktyczna Żaba i bocian.
Kiedy rodzic powie: Bocian!, dziecko wyciąga przed siebie dłonie, naśladuje rękami poruszający się dziób bociana. Kiedy rodzic powie: Żaba!, dziecko szybko dotyka opuszkami palców obu rąk, próbuje naśladować odgłosy żaby.
Karta pracy