INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Od 05.09.2022 roku w Szkole Podstawowej nr 5 w Zgierzu prowadzona jest innowacja pedagogiczna
„Robotyka i Programowanie”.
Adresatami innowacji są uczniowie klas IV-VIII, a przewidziany czas realizacji innowacji, obejmuje okres od września
2022 r. do czerwca 2023 r. z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą dla chętnych uczniów w ramach zajęć kółka informatycznego, raz w tygodniu. Głównym celem innowacji jest wspieranie uczniów w rozpoznaniu i rozwijaniu ich własnych uzdolnień i zainteresowań oraz stanowienie alternatywnej możliwości spędzenia czasu wolnego z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Ma ona także zachęcać i motywować uczniów do analitycznego myślenia oraz dodawać odwagi w rozwiązywaniu problemów.
W nauczaniu zarówno informatyki jak i innych przedmiotów ważne jest kształtowanie umiejętności efektywnego wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Bardzo istotne w procesie nauczania jest również algorytmiczne i kreatywne myślenie oraz umiejętność rozwiązywania problemów. Nauka programowania uczy świadomego korzystania z technologii, logicznego myślenia, analizowania informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce, kreatywności, samodzielności w dochodzeniu do rozwiązań i umiejętności współpracy w zespole niezbędnej dzisiaj
w niemal każdym zawodzie. Ponadto pozwala zrozumieć otaczający świat i zachodzące w nim zmiany. Jest zatem bardzo wartościową dziedziną nauki, która w sposób atrakcyjny dostarcza młodym pokoleniom niezbędnych umiejętności życiowych.
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z :
- wykorzystaniem platformy Arduino do budowania programowalnych urządzeń.
- oprogramowaniem – Scratch, umożliwiającym tworzenie własnych algorytmów, jak również korzystanie z zestawu edukacyjnego Qoopers.
- zabawą inteligentnym Hubem, silnikami, czujnikami i prawie 1000 elementów LEGO,
- eksperymentowaniem z programowaniem w prostym środowisku graficznym, opartym
o język programowania Swift, - korzystaniem z programowalnych klocków Apitor potrzebnych do budowy niestandardowych robotów.
Cele innowacji:
- Rozwijanie zainteresowań informatycznych.
- Rozbudzenie zainteresowania tworzeniem i programowaniem robotów.
- Rozwijanie umiejętności kreatywnego i analitycznego myślenia.
- Poznanie środowiska Arduino oraz oprogramowania – Logomocja i Scratch.
- Kształcenie umiejętności czytania instrukcji (planów budowy robotów).
- Poznanie mechanizmów działania maszyn.
- Poznanie podstawowych struktur programistycznych.
- Planowanie i realizacja działań technicznych.
- Kształtowanie potrzeby eksperymentowania i stawiania pytań.
- Rozwijanie zainteresowań technicznych, umiejętności logicznego myślenia
intuicji, wyobraźni i wnioskowania. - Bezpieczne posługiwanie się sprzętem technicznym.
- Rozwijanie kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej.
- Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Metody i formy:
- Metody pracy: różnorodne metody aktywizujące, grupy zadaniowe, burza mózgów, dyskusja, poszukiwania, metoda prób i błędów, gry, ćwiczenia praktyczne, oglądowe (pokaz, obserwacja), słowne (opis, wyjaśnienie), międzygrupowe.
- Metody pracy będą obejmować:
- podająca – wykład, pogadanka, dyskusja,
- problemowa – praca z komputerem w środowisku programistycznym, analiza kodu programu, burza mózgów, wyszukiwanie na stronach WWW pomocnych informacji, korzystanie z materiałów dostępnych na portalach do nauki programowania, korzystanie z aplikacji tematycznych dostępnych w zakupionych zestawach edukacyjnych.
- projektu – praca z robotami – konstruowanie i programowanie robotów z gotowych planów, ich modyfikacja, a także tworzenie własnych projektów,
- eksponująca – sterowanie robotem, praca z tabletem, tablicą interaktywną, pokaz, prezentacja prac uczniów.
Programowanie
Programowanie wykonane przez naszego ucznia z klasy 6 c. Uczeń samodzielnie stworzył trzy gry które można pobrać na komputer lub telefon.
DO KAŻDEJ NASTĘPNEJ GRY NA KOMPUTER I NA TELEFON INSTRUKACJA POBIERANIA JEST TAKA SAMA.
W RAZIE PROBLEMÓW PROSZĘ PISAĆ NA MÓJ ADRES E-MAIL : filip.podstawek@gmail.com
Miłego grania.
LINK DO GIER :
https://drive.google.com/file/d/1IQz_ubl0L7JjDP8Wnl08mzE_Ga7YecTK/view?usp=share_link
https://drive.google.com/file/d/12l0twTcAXpfUnSNm-7Dkn0Ca25KaheOS/view?usp=share_link
https://drive.google.com/file/d/1Y-sReWHsecmrmiIgXYqtnXUt_j691ibG/view?usp=share_link