Znaczenie wody w życiu człowieka
Temat dnia: Znaczenie wody w życiu człowieka 25.03.2020r – środa
ZADANIA: rozwijanie mowy, określanie znaczenia wody w życiu człowieka, rozwijanie sprawności fizycznej.
1. Zabawa słowna – Liczymy krople deszczu.
Dzieci spacerują po pokoju, a rodzic w tym czasie wystukuje kilka dźwięków na dowolnym instrumencie. Zadaniem dzieci jest policzyć, ile było dźwięków i zapamiętać ich liczbę, spacerując dalej. Dopiero na hasło: Deszcz, dzieci zatrzymują się i klaszczą tyle razy, ile usłyszą dźwięków instrumentu. Starają się klaskać, równocześnie głośno przy tym licząc.
2. Zabawa Marcowa pogoda.
Gazeta dla każdego dziecka. Każde dziecko bierze fragment (jedną stronę) gazety. Następnie dziecko wykonuje następujące zadania:
- spaceruje z gazetą, wachlując się nią – wieje lekki wiatr,
- zwija gazetę i uderza się nią w różne części ciała – wieje mocny wiatr,
- rozkłada gazetę na podłodze, uderza w nią palcami – pada deszcz,
- rozrywa gazetę na kawałki; robi to szybko i nerwowo – jest burza,
- zbiera kawałki gazety, robią z nich kule – przyroda uspokaja się po burzy,
- rzuca papierowe kule do kosza – powoli nadchodzi wiosna.
3. Rozmowa na temat: Znaczenie wody w życiu człowieka.
Podanie kilku ciekawostek na temat wody.
Na Ziemi znajduje się bardzo dużo wody, a np. na Księżycu nie ma jej wcale. Jest ona bardzo potrzebna: do picia, mycia, podlewania. Po zużyciu woda jest oczyszczana w oczyszczalniach ścieków. Aby zapewnić stały dopływ wody do naszych domów, buduje się na rzekach tamy, tworząc tzw. zbiorniki wodne. Woda jest też źródłem energii, którą wykorzystano w młynach wodnych. W przeszłości takie młyny służyły do mielenia ziarna na mąkę. Energię spadającej wody wykorzystuje się też do wytwarzania elektryczności w elektrowniach wodnych.
Rozmowa na temat wartości wody.
− Do czego jest potrzebna woda?
− Kto potrzebuje wody?
Poznanie obszarów wodnych występujących na świecie. Rodzic pokazuje globus i pyta:
− Jak nazywa się ten przedmiot?
− Co przedstawia? − Jakie kolory na nim widzicie?
− Jakiego koloru jest najwięcej?
− Co on oznacza?
− Jak nazywa się takie obszary wody?
Dzieci wskazują oceany, morza rodzic odczytuje ich nazwy i wyjaśnia, że Ziemia widziana z kosmosu jest cała błękitna przez wodę, która na naszej planecie występuje w dużej ilości.
Wskazywanie morza, jezior, rzek na mapie fizycznej Polski.
Dzieci wskazują i nazywają najdłuższe rzeki Polski – Wisłę i Odrę; wodzą palcem po mapie wzdłuż rzek (od źródeł do morza).
Zwracanie uwagi na czystość wód, ich znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin.
− Czy można wrzucać śmieci do rzek i jezior?
− Co się stanie, jeśli do rzek, jezior lub innych zbiorników wodnych będziemy wrzucać śmieci lub wylewać różne niebezpieczne substancje?
Rozmowa na temat znaczenia wody.
− Co by było, gdyby nie było wody?
− Czy można bez niej żyć?
− Czy woda może ludziom zagrażać?
KARTA PRACY – na dole strony
link do filmiku : Podróże z Kropelkiem
https://www.youtube.com/watch?v=bG-FCPiKlGo
Przygotowały nauczycielki
Anna Kawka, Aneta Woźniak