Propozycje zabaw matematycznych dla dzieci 5 - letnich
I.
- Czarodziejskie pudełko – nauczyciel (rodzic) zawiązuje dziecku oczy. Dziecko losuje klocek z pudełka. Zabawa polega na rozpoznaniu przez dziecko figury geometrycznej za pomocą zmysłu dotyku, koncentrując się na omówionych cechach danej figury.
- Podaj 3 rzeczy, które można ułożyć w kolejności np.:
Dorosły, niemowlę, dziecko – (wiek)
Kot, mysz, żyrafa – (wielkość)
Pszenica, chleb, mąka – (etapy)
Kamień, piasek, góra – (wielkość)
Tydzień, godzina, dzień – (czas)
Kamień, piórko, klocek drewniany – (ciężar)
II.
- Geometryczne marzenia – dajemy dziecku po kilkanaście figur geometrycznych. Dziecko nazywa figury geometryczne, a następnie próbuje podzielić je na zbiory. Grupuje przedmioty według jednej cechy np. koloru lub rodzaju. Na koniec otrzymuje kartkę papieru oraz klej i może stworzyć swoją własną kompozycję.
- Ułóż to co ja – odtwarza wzór pokazany przez nauczyciela (rodzica)
- Koło, kwadrat, trójkąt – stosujemy rymy
III.
- Mierzenie stolika za pomocą łokcia, dłoni i palców – nauczyciel (rodzic) dokładnie pokazuje odkąd dokąd jest łokieć, dłoń i palce. Nauczyciel (rodzic) mierzy stolik łokciem i stwierdza, że długość stolika wynosi: 2 łokcie . Następnie dziecko mierzy stolik łokciem i określa jego długość. Takich samych pomiarów dokonujemy za pomocą dłoni i palców.
- Słomki – należy przeciąć słomki na różne długości (krótkie, średnie, długie) następnie dziecko szacuje (nazywa) czy jest krótka, średnia czy długa. Określa na oko ile krótkich słomek mieści się w długiej słomce.
IV.
- Zabawa ,,Prawa-lewa” – określanie stron ciała. Dziecko dotyka ręką (na której jest np. frotka) części ciała, lewego oka, ucha, kolana, stopy; na koniec wykonują obrót w lewo. To samo wykonuje prawą ręką (frotka na prawym nadgarstku).
- Chodzenie „pod dyktando"- nauczyciel ( rodzic ) stoi obok dziecka i mówi: Dwa kroki w prawo... (dziecko wykonuje). Teraz trzy kroki do przodu... Dwa kroki do tylu... Pięć kroków w lewo...
- Gdzie jest miś? – dziecko używa określeń na, pod, nad, obok, za, po prawej po lewej stronie.
V.
- Zabawy z kostką - dziecko rzuca kostką do gry. Pokazuje na palcach, ile wyrzuciło kropek.
- Zabawy z kostką - dziecko rzuca 2 kostki do gry. Liczy lub dolicza kropki na dwóch kostkach razem.
- Zabawa paluszkowa przy wierszu „Dziesięć palców mam”
Dziesięć palców mam. Każdy stoi sam. Czasem sobie porachuję czy któregoś nie brakuje, czy je wszystkie mam. Pierwszy palec wielki, drugi wskazujący na figielki, trzeci palec to największy a ten czwarty trochę mniejszy, piąty to paluszek mały oto szereg cały!!!
VI.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa: „Dzień – noc”- Dziecko swobodnie porusza się po pokoju w różnych kierunkach. Gdy usłyszy piosenkę – kołysankę śpiewaną , układa się na dywanie i „zasypia”. Gdy nauczyciel (rodzic) przestaje śpiewać, dziecko „budzi się” i ponownie swobodnie porusza się po pokoju: skacze, tańczy itp.
- Wiosna, lato, jesień, zima – dziecko segreguje rzeczy i przedmioty należące do odpowiedniej pory roku ( można wykorzystać ubrania )
VII.
- Zabawa w sklep - urządzający w pokoju sklepik nie potrzebuje papierowych kopii banknotów. Ciekawiej będzie, gdy z pomocą rodziców lub starszego rodzeństwa wytniemy z papieru i pokolorujemy "pieniążki" albo użyjemy guzików. Chodzi o to, aby dziecko poznawało ideę kupowania - ktoś sprzedaje towar, ktoś go kupuje i płaci. I obie strony traktują się życzliwie i z szacunkiem.
Opracowały nauczycielki:
Anna Kawka i Aneta Woźniak