Propozycje zabaw matematycznych dla 4-latków
1. „Cyferkowe kubeczki” – potrzebujemy: guziki, mazak, kubki
Na kubeczkach piszemy cyfry od 1 do 5. Zadaniem dziecka jest wrzucenie wcześniej przygotowanych kamyków do kubków zgodnie z liczbą podaną na kubku.
2. „Kwiatek pełen cyfr” – potrzebujemy: rysunek kwiatka, długopis, kredki
Na kartce z dużym kwiatem piszemy rozrzucone losowo cyfry (od 1 do 6, z powtórzeniami). Dziecko rzuca kostką, a następnie znajduje i zaznacza cyfrę, którą pokazuje wyrzucona liczba oczek.
3.„Znajdź to”
Wskazywanie przez dziecko w domu lub na spacerze przedmiotów o określonych kształtach lub cechach (np. „Co jest duże i okrągłe?”, „Znajdź przedmioty w kształcie koła”, „Policz ile jest kwiatków”, „Myślę o czymś co ma 4 łapki, kto to jest?”
4. „Sprzątamy zabawki”
Podczas sprzątania zabawek prosimy aby dziecko posegregowało je wg wybranych cech – np. lalki-samochody-klocki itp. Lub wg wielkości, odkładanie zgromadzonych przedmiotów (z różnych pomieszczeń w domu) na ich miejsce.
- Zabawy w sklep (dziecko sprzedaje lub kupuje) Potrzebujemy: wszystkiego co mamy pod ręką J (np. guziki, fasolę, klocki itp.)
Można sprzedawać wszystko – np. guziki (tu opisujemy konkretny guzik, podając jego cechy, dziecko odnajduje właściwy), można też kupować określone klocki i zbudować na koniec coś z nich zbudować; ważne w zabawach w sklep jest to, by dziecko kupowało wymieniając umowny pieniądz (np. fasolki) na określoną rzecz, o ustalonej wcześniej cenie (np. 1 klocek za 1 fasolkę, figurka – za 3 fasolki itp.).
5. „Słomiany zapał” Potrzebujemy: słomki, nożyczki, ołówek, kartka papieru
Przetnij 20 słomek na części o różnych długościach: krótkie, średnie i długie. Na kartce papieru odrysuj te trzy długości. Pomieszaj słomki. Poproś dziecko, by brało po jednej słomce i mówiło, czy jest krótka, średnia, czy długa. Sprawdzajcie odpowiedzi według wzoru odrysowanego na kartce. Wygrywa osoba, która poda najwięcej poprawnych odpowiedzi. To ćwiczenie dobrze rozwija umiejętność szacowania.
6. „Rysowanie palcem po plecach lub dłoni dziecka – np. prostych cyfr, kształtów, a zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to.
7. Wszelkie puzzle, układanki, wiele gier planszowych są doskonałą okazją do ćwiczenia umiejętności matematycznych czy logicznego myślenia. Można też wydrukować dziecku kolorowankę, poprosić, by ją pokolorowało, a następnie pociąć ją na określoną ilość elementów (puzzli) i polecić dziecku ponownie ją złożyć.
8. Wymyślanie prostych bajek lub zadań z treścią, np.: Wiewiórka zebrała 3 orzechy, potem kolejne 2 — ile miała razem? Potem znalazła kolejne 2 — ile miała? Potem zjadła 1. Ile zostało? Potem przyszła druga wiewiórka i…
9. Układanie wzorów – rodzic wymyśla jakiś rytm/wzór z 2-4 elementów (coraz większa liczba elementów) – np. z kształtów: koło – kwadrat – trójkąt – trójkąt, a zadaniem dziecka jest kontynuowanie tego rytmu.
10. Znana i lubiana gra w klasy.
11. „Czarodziejski worek” – wyszukiwanie tylko za pomocą dotyku określonej figury ukrytej w worku itd.
Poniżej podajemy przydatne linki do stron internetowych, z których można w łatwy sposób skorzystać:
LINKI:
https://przedszkolankowo.pl/2018/12/06/gry-i-zabawy-matematyczne-opisy-zabaw/
https://dziecisawazne.pl/sensoryczna-matematyka/
https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/05/matematyka-dla-dzieci-dzien/
Przydatne Karty pracy:
Opracowały: Małgorzata Mikołajczyk, Emilia Tworska