Propozycje zabaw matematycznych dla 4- latków
Przykłady zabaw na orientację w schemacie własnego ciała w przestrzeni
ZABAWA DYDAKTYCZNA „Moja głowa”
Cel: obserwowanie, dotykanie, nazywanie części głowy.
Dz. stoją w kole. N. wydaje poleceni: Popatrzcie, róbcie to co ja, słuchajcie.
- to jest moja głowa, jest okrągła, to są moje włosy…
- To jest czoło.
- To są oczy- mogą być okrągłe, niebieskie, duże…
- To powieki, to rzęsy… Oczami można patrzeć: w górę , w dół, na boki…
- To są usta.
- To broda.
- to szyja, zobacz, jak jest gruba, gdybym …
Dzieci dzielimy na dwa zespoły. Jednym rozdajemy szarfy zielone, drugim czerwone, ustawiamy naprzeciw- dzieci pokazują na koledze i nazywają, opisują części głowy. Zmiana ról.
Rozdajemy lusterka kieszonkowe, sadzamy dzieci do stolików i polecamy, by narysowały czyjś portret- swój, mamy taty, kolegi, pani.
(3-4 latki – stoją w gromadce, nazywają tylko główne części, na kartce maja już owal twarzy i dorysowują brakujące części)
Rytmy
Maszyna zmian (4,5,6-latki)
Cel: kompensacja i przekształcanie, obserwacja zmian i określanie, na czym one polegają; badanie ich efektów, wprowadzanie zmian (odejmowanie, dodawanie)
Zabawa polega na obserwacji zmian, jakie dokonują się w maszynie zmian
MASZYNA ZMIAN- parawan lub karton, za którym będą dokonywały się zmiany, dla zwiększenia efektu pod stołem, na którym stoi karton lub parawan, ukrywamy odkurzacz, stół przykrywamy kocem. Kiedy będziemy dokonywać zmian, włączmy odkurzacz, by wzmocnić efekt, wywołać większe zainteresowanie i przeżycie.
Z jednej strony parawanu lub kartonu wkładamy do np. mydelniczki (podstawek) małe, czerwone koło,
W kartonie/ za parawanem dokonujemy, przy włączonym na tę chwilę odkurzaczu zmiany,
Po czym z drugiej strony wyjmujemy czerwone koło ale duże- co zrobiła maszyna?
Odwracamy zmianę wykonując te same czynności jak poprzednio.
W ten sam sposób maszyna może dokonywać zmian koloru, wielkości, kształtu…
1. Zabawa matematyczno – ruchowa w rytm piosenki – „Drzewa w sadzie” – zadaniem dzieci jest ustawienie się w zespoły jedno, dwu, trzy lub czteroosobowe zgodnie z instrukcją podaną przez nauczyciela słowną i zwizualizowaną.
2. Zabawa matematyczna – „Wrzuć klocki” – zadaniem dzieci jest zebranie z dywanu odpowiedniej liczby klocków i wrzucenie ich do pojemnika lub obręczy zgodnie z instrukcjami podawanymi lub pokazywanymi przez nauczyciela.
3. Zabawa matematyczno – ruchowa – „Liczenie znikających obiektów” - na sygnał dzieci liczą np. klaśnięcia, tupnięcia, podskoki, uderzenia w instrument perkusyjny lub tamburyno, zabawki znikające za parawanem. Nauczyciel pyta: Ile jest? Dzieci odpowiadają i wykonują taką liczbę przysiadów, podskoków, pajacyków, itp. (mogą też same wymyślać zadania do wykonania).
4. Zabawa dydaktyczna – „Drzewo matematyczne” – zadaniem dzieci jest po kolei ułożyć na pniu drzewa odpowiednią ilość elementów, np.: klocków zgodną z narysowaną ich ilością na kolejnych kwadracikach pnia drzewa.
5. Zabawa dydaktyczna – „W sadzie”
I wariant – dzieci układają owoce na drzewie zgodnie z instrukcją nauczyciela
II – wariant trudniejszy - dzieci przy pomocy słomki przenoszą owoce na drzewa zgodnie z treścią wiersza
Trzy drzewa w sadzie stały, wszystkie zdrowe owoce miały
Trzy jabłuszka, cztery gruszki oraz dwie śliweczki
Ułóżcie na drzewach owoce chłopcy i dzieweczki.
6. „Ptaszki w karmniku” – zabawa doskonaląca orientację w przestrzeni w połączeniu z rozpoznawaniem ptaków: wróbel, sikora, gil, sroka. Rozdanie dzieciom dywaników, przeliczanie przez dzieci patyczków (lekarskie kolorowe), wybór sześciu. Samodzielne układanie karmników z patyczków na dywanikach.
Następnie nauczycielka pokazuje i opowiada o ptakach (cechy charakterystyczne), które spędzają u nas zimę oraz rozkłada sylwety ptaków na dywanie.
Poniżej podajemy przydatne linki do stron internetowych z których można w łatwy sposób skorzystać:
LINKI:
https://przedszkolankowo.pl/2018/12/06/gry-i-zabawy-matematyczne-opisy-zabaw/
https://dziecisawazne.pl/sensoryczna-matematyka/
https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/05/matematyka-dla-dzieci-dzien/
Przydatne Karty pracy:
Opracowały: Grażyna Słomiak, Małgorzata Badyna