MATEMATYKA DLA SMYKA
- Matematyka dla Smyka
- 1. Więcej czy mniej?
Pogrupuj kamyczki na dwa zbiory. W każdym ma być inna liczba kamyków, różnica powinna być wyraźna. Poproś dziecko, by pokazało, w której kupce jest ich więcej. A potem razem spróbujcie je policzyć. Może się uda. - 2. Podłużne czy okrągłe?
- Pokaż kamienie o różnych kształtach i nazwij je: „Ten jest okrągły jak piłka, a ten podłużny jak samochód”. Zachęć dziecko, by podzieliło je na dwie kupki – z kamyków okrągłych i podłużnych. To ważna nauka segregowania według podobieństw!
- 3. Figury i kształty
- Ułóż z kamyków kółko. Nazwij je i pomóż dziecku ułożyć podobne. Zapytaj: „Które kółko jest większe, moje czy twoje?”. Potem układajcie trójkąty i kwadraty. Poproś dziecko, by ułożyło dwa kółka, następnie dwa kwadraty i powiedz: „Ja mam dwa kwadraty. Tyle samo co ty kółek”.
- 4. „Zabawa z misiem”
- Dziecko siedzi z misiami przed dywanikami, rodzice z tyłu za dzieckiem na krzesełku wydaje polecenia– połóż misia przed sobą, – połóż misia za sobą,– podnieś misia do góry, – połóż misia na dole na podłodze.
- 5. „Prezent dla misia” – weź dla misia tyle kółeczek, ile pokażę na palcach (2), – weź dla misia tyle cukierków, ile pokażę na palcach (3),
- Rodzice sprawdzają poprawność wykonania zadania, korygując ewentualne błędy popełnione przez dziecko
- 6. „Chowamy misia”
- Rodzic opisuje, gdzie dziecko ma zanieść misia, np.: włóż misia do czerwonej skrzyni, połóż misia na białym stoliku w kąciku lalek, itp.
- 7. „Układanie wzoru”
- Dziecko siedzi przy stoliku lub na podłodze, przed nim leży pasek kartonu oraz czerwone i niebieskie koła. Rodzic układa jedno koło czerwone, drugie niebieskie i tak dalej, następnie zwraca się do dziecka: spróbuj ułożyć samodzielnie tak samo jak ja; dziecko układa na swoim kartonie wskazany wzór.
Opracowała: Magdalena Łodwig