Maszeruje wiosna
Temat: „ Maszeruje wiosna” - wtorek 24.03.2020
Zadania: rozwijanie umuzykalnienia, poznawanie cech kuli, wskazywanie różnic pomiędzy kulą a kołem, rozwijanie sprawności fizycznej.
1. Nauka piosenki „Maszeruje wiosna” – link do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY - słowa i muzyka
https://www.tekstowo.pl/piosenka,urszula,maszeruje_wiosna.html - tekst
2. Zabawa bieżna – Uciekamy przed deszczem.
Dzieci swobodnie biegają po pokoju. Na hasło: Deszcz! przyspieszają i chronią się w wyznaczonym miejscu. Zwracają uwagę na bezpieczeństwo.
3. „Wiosenny obrazek” Praca plastyczna wykonana z korków plastikowych i papieru lub według własnego pomysł - przykład na dole strony
4. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
Np. Krople deszczu – kap, kap…
Kałuże – plum, plum…
Strumyk – szur, szur…
Chmury – och, och, och.
Burza – trach, trach
5. Słuchanie wiersza Marii Terlikowskiej Kolorowe koła.
Spójrzcie uważnie dookoła, wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara. Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno, błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole: wagon, semafor – to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo, po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha – od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę i będą bańki mydlane.
Polecenia: - Wyjaśnianie znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka. - Rozmowa na temat wiersza - Tworzenie zbioru kół i kul.
6. Zabawa badawcza – Jak powstają deszczowe chmury?
Przed zabawą należy zasłonić okna i przygotować wszystkie potrzebne materiały i przybory. W czasie doświadczenia należy zachować szczególną ostrożność ze względu na bezpieczeństwo poparzenia gorącą wodą.
Wykonanie doświadczenia.
Szklane naczynie, talerz, kostki lodu, wrząca woda, latarka.
Przelanie wrzącej wody do szklanego naczynia. Nakrycie naczynia talerzem. Ułożenie kostek lodu na talerzu. Obserwowanie naczynia podświetlonego latarką ( przy zgaszonym świetle )
Wyciągnięcie wniosków z doświadczenia.
Para wodna unosi się do góry, tak jak parują kałuże i inne zbiorniki wodne w ciepłe dni. Kostki lodu ochładzają parę wodną. Ona, stykając się z chłodnym powietrzem, tworzy chmury.
Chmura występuje w powietrzu w postaci kropelek wody lub kryształków lodu. Często chmurę tworzy mieszanina kryształków lodu i kropelek wody. W poszczególnych chmurach mogą występować krople deszczu, śnieg, grad. Chmury są przenoszone prądami powietrza nad różne obszary, nad którymi zalega powietrze o różnej wilgotności. W związku z tym obserwujemy często zjawisko zanikania chmur (wyparowują) lub ich narastania. W rezultacie obraz chmur na niebie stale się zmienia. Chmury mają różną budowę. Biorąc pod uwagę kryterium fizycznej budowy chmur, wyróżniamy chmury: wodne, lodowe i mieszane. Ze względu na wysokości, na jakich notuje się występowanie chmur, wyróżnia się chmury niskie, średnie i wysokie.
Przygotowały nauczycielki
Anna Kawka i Aneta Woźniak