Marcowa pogoda
Zadanie:
Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie wraz z nadejściem wiosny, rozpoznawanie odgłosów przyrody, skupienie uwagi na przedmiotach, treściach.
Poniedziałek 23.03.2020
Sytuacje edukacyjne:
- Obserwowanie krajobrazu za oknem.
Zapamiętywanie dostrzeżonych szczegółów.
Wykazanie zainteresowania tym, co dzieje się za oknem. Zachęcanie dziecka do wspólnej obserwacji. Następnie proponujemy zabawę: dziecko patrzy przez okno i zapamiętują jak największą liczbę szczegółów, następnie odwraca się tyłem do okna. Kolejno wymienia zapamiętane szczegóły, które rodzic zapisuje je na kartce. Za każdy szczegół dziecko otrzymują punkt, np. klocek. Po zakończeniu zabawy dziecko odwracają się przodem do okna. czytamy zapisane informacje, a dziecko wskazują za oknem odpowiednie miejsca. Sprawdza, czy jest jeszcze coś, czego nikt nie wymienił. Wspólnie z dzieckiem liczymy punkty i ogłaszany zostaje zwycięzca – Mistrza obserwacji, który zostaje nagrodzony brawami.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa – „Dzieci i deszcz”.
Szarfay dla dziecka, bębenek, dzwonek. Dziecko układa z szarf na podłodze kółka. Wchodzi do środka – to dom. Rodzic gra na bębenku. Dziecko porusza się zgodnie z rytmem pomiędzy domami – wychodzą na spacer. Podczas przerwy w grze i dźwięk dzwonka wraca do swojego domku – chronią się przed deszczem.
- Słuchanie wiersza Bożeny Formy „Marcowe kaprysy”
Garnek lub inny pojemnik, kartoniki z narysowanymi na nich symbolami pogody, np.: sylwetami kropel deszczu, sylwetą słońca, sylwetą chmury, sylwetą chmury z wysuwającą się spod niej sylwetą słońca, sylwetami kropelek deszczu z sylwetami płatków śniegu, sylwetą chmury ze znakiem pioruna, sylwetą drzewa z pochylonymi gałęziami; drewniana łyżka. Czytając wiersz należy trzymać w rękach dowolny garnek lub inny pojemnik. W trakcie czytania wrzucać do garnka kartoniki z narysowanymi na nich symbolami pogody i miesza je drewnianą łyżką.
Wymieszał marzec pogodę w garze.
– Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę.
Śnieg i przymrozki, deszczową słotę,
słońca promieni dorzucę trochę.
Domieszam powiew wiatru ciepłego,
smutno by w marcu było bez niego.
Deszczu ze śniegiem troszeczkę dodam,
będzie prawdziwa marcowa pogoda.
- Rozmowa na temat wiersza. Zapoznanie z symbolami pogody.
Pytania do tekstu
-Co robi marzec?
-Jaką pogodę wrzucił marzec do garnka?
Po każdej odpowiedzi dzieci podchodzą i wyjmują z garnka kartonik z odpowiednim symbolem pogody.
− Jaka jest prawdziwa marcowa pogoda? dziecko podchodzi i wkłada do garnka kartoniki ze wszystkimi symbolami pogody i miesza je łyżką.
- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Lisy na spacerze.
Odtwarzacz CD, nagranie spokojnej muzyki, kartoniki z sylwetą słońca i z sylwetami kropel deszczu.
Dziecko jest lisem. Przy dźwiękach spokojnej muzyki porusza się po całej sali na czworakach. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i obserwuje, który kartonik został podniesiony : z sylwetą słońca – dziecko, w pozycji na czworakach, wyciągają głowy do góry i grzeją się w słońcu; z sylwetami kropel deszczu – zwijają się w kłębek i kładą się na dywanie. Dźwięki muzyki zapraszają na dalszy spacer.
Opracowała Monika Kacprzak