Mali odkrywcy
DRODZY RODZICE I DZIECI
Obecna sytuacja panująca w kraju i na świecie rozdzieliła nas na wiele tygodni. Siedzimy pozamykani w swoich domach. Często myślimy o Was: Czy jesteście zdrowi? Co robicie w wolnym czasie? Czy robicie zadania, które dla Was przygotowujemy? Zwracamy się z prośbą do rodziców o kontakt e-mail: krasnale.mp6@interia.pl Piszcie do nas, wysyłajcie zdjęcia Waszych dzieci z ich śmiejącymi się buźkami – tego najbardziej nam brakuje, Tęsknimy za Wami, życzymy Waszym rodzinom dużo zdrowia i wytrwałości w tym trudnym dla nas wszystkich czasie. BĄDŹMY RAZEM.
Pozdrawiamy
Anna Kawka, Aneta Woźniak
Temat dnia: Mali odkrywcy – zabawy badawcze 27.03.2020r. – piątek
ZADANIE: rozwijanie umiejętności eksperymentowania oraz przewidywania, zachowanie zasad bezpieczeństwa podczas doświadczeń.
Zabawy badawcze
1. Jak wygląda woda
Materiały: pojemniki z wodą, mleko, cukier, sól, cytryna
- porównujemy wodę z mlekiem (woda jest przezroczystą, jednolitą cieczą, składająca się z malutkich cząsteczek- drobinek)
- wsypujemy cukier, sól, wlewamy sok z cytryny (określamy smaki, zapachy)
2. Magiczny palec
Materiały: talerz, woda, pieprz mielony, płyn do mycia naczyń
- na talerzyk wlewamy trochę wody
- następnie na powierzchnię wody wsypujemy trochę dokładnie zmielonego czarnego pieprzu
- obserwujemy ruch wody
- pozostaje nam tylko zwilżyć palec płynem do mycia naczyń
Wniosek:
- po przyłożeniu palca do powierzchni wody- pieprz natychmiast rozsunie się na boki zostawiając puste koło w środku
3. Tańczące skrawki papieru
Materiały: balon lub linijka, wełniany materiał, nożyczki, kartka papieru
- kartkę tniemy na niewielkie skrawki (nie za duże)
- pompujemy balon i pocieramy go kilka razy o wełniany materiał ( lub linijka)
- przysuwamy powoli balon do skrawków w pewnej odległości (zaczną one intensywnie podskakiwać w kierunku balonu lub linijki w różne strony (niekiedy przylgną całą powierzchnią, inne odbijają się i spadają)
Wniosek:
- balon przez pocieranie o wełnę uzyskuje ładunek ujemny (elektryzuje się ujemnie)
- skrawki papieru nie mają określonego ładunku (większość jest naładowana dodatnio i dlatego balon je przyciąga)
4. Jak Kopciuszek
Materiały: talerzyk, sól, pieprz, plastikowa łyżka
- mieszamy sól z drobno zmielonym pieprzem
- plastikową łyżkę pocieramy o wełnę i przykładamy do mieszanki
Czarne ziarenka pieprzu „podskoczą” do łyżki i zostaną oddzielone
Wniosek:
- plastikowa łyżka naładowana jest elektrycznie – wskutek pocierania o wełnę
- ładunek elektryczny przyciąga ziarna pieprzu, ponieważ ziarna pieprzu są lżejsze niż ziarenka soli
5. Pienisty smok
Materiały: plastikowe butelki, miarki, lejki, ocet , płyn do mycia naczyń, soda
-butelki napełniają do połowy octem i dolewają trochę płynu do mycia naczyń
- zabarwiają barwnikiem ( wsypują go do środka i ostrożnie mieszają)
- butelkę ustawiają na środku miski
- bierzemy sodę oczyszczoną i wsypujemy na serwetkę, którą zwijamy i wrzucamy do butelki
- po chwili zacznie wydobywać się kolorowa piana
Wniosek:
- gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla
- tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń – powstaje dużo piany, która wydobywa się na zewnątrz butelki.
Strony:
https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts - eksperymenty z wodą
https://www.youtube.com/watch?v=2_S8HdYS75Q - eksperyment z wodą i pieprzem
https://www.youtube.com/watch?v=VCfwFnTV1Yc - eksperyment z sodą, wodą, octem
6. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Polecenia wody”
Dziecko porusza się w rytmie wystukiwanym przez nauczyciela ( rodzica ) np. na tamburynie. Podczas przerwy w grze wykonuje polecenia nauczyciela ( rodzica ) – naśladuje pływanie w wodzie, opryskiwanie się wodą, picie wody, podlewanie kwiatków, skaczące żabki w wodzie.
7. Zajęcia plastyczne – praca techniką „mokre na mokrym”.
Dziecko przy muzyce relaksacyjnej „Szum morza” maluje białe kartki papieru samą wodą. Następnie używając farb akwarelowych maluje na temat ”Wodny świat”. Obserwuje rozmywanie i mieszanie się barw.
https://www.youtube.com/watch?v=4NzoFUxeOLo - muzyka relaksacyjna „Szum morza”
Przygotowały nauczycielki
Anna Kawka, Aneta Woźniak