Las Łagiewnicki w ostatnim dniu października zachwycił nas barwami karotenoidów, antocyjanów i zapachem rozkładającego się chlorofilu. W scenerii spadającach na wietrze liści klasa 2a badała czystość powietrza z zastosowaniem skali porostowej. Był też czas na pamiątkowe zdjęcia i ciepłą herbatę.
W dniu dzisiejszym uczniowie pożegnali się z ostatnimi dniami czasu zimowego symbolicznie ubierając się w kolory “ciepłe,, które miały uchronić naszych uczniów przed ewentualnym nieprzygotowaniem do lekcji.
26 października 2023 30 października 2023 / Aktualności
23 października 2023 r. mieliśmy przyjemność wziąć udział w wywiadach fokusowych z obcokrajowcami dla zgierskiej fundacji „Krok do przodu” – odbyliśmy rozmowy online po angielsku dotyczące projektu Erasmus + „The Change Designers”, który oparty był na metodzie design thinking. Dwa dni później spotkaliśmy się z naszymi rozmówcami w Nieborowie i debatowaliśmy nad rozwiązaniami problemów współczesnej młodzieży. Byliśmy poruszeni otwartością i empatią, z jakimi zostaliśmy ciepło przyjęci oraz otrzymaliśmy kilka sugestii, jak rozwiązać problem wychodzenia ze swojej strefy komfortu. Niektóre propozycje bardzo pozytywnie nas zaskoczyły. Zyskaliśmy również więcej odwagi do rozmów w obcym języku oraz poznaliśmy niesamowitych ludzi, dlatego cieszymy się, że mogliśmy być częścią tego projektu.
Patrycja Podgórska, Igor Ligenza z 4b, Mateusz Kozulski 3a, Szymon Janiszewski, Jan Jacaszek, Olivier Krześniak, Antoni Przybyszewski, Dawid Wysocki z 2b2
20 października 2023 20 października 2023 / Aktualności
W dniu 27 października (piątek) jest organizowany kolorowy dzień z okazji zmiany czasu z letniego na zimowy. Każdy kto ubierze się w kolor żółty albo pomarańczowy nie będzie pytany.
19 października 2023 19 października 2023 / Aktualności
6 października klasa 1b2, pod opieką wychowawczyni, p. Mariki Pietrasiak i p. Joanny Kapusty wzięła udział w IX Biegu na Orientację. Zajęliśmy 2 miejsce w grupie wiekowej klasy 7 i 8 szkoły podstawowej oraz szkoły średnie. Dystans z krańcówki autobusowej na Parzęczewskiej na MOSiR pokonaliśmy w 01:44:09. Wskazówki przebiegu trasy były ukryte w kodach QR, które trzeba było odnaleźć. Za rok znów staniemy na linii startu, bo to była ciekawa lekcja orientacji w terenie.
Wczoraj odbyło się w naszej szkole ślubowanie uczniów klas pierwszych a także Dzień Edukacji Narodowej. Pierwszakom życzyliśmy wytrwałości w nauce, rozwijania swoich zainteresowań oraz nawiązywania szczerych relacji koleżeńskich. Oficjalnie stali się częścią naszego liceum. Głęboko wierzymy, że ich przeprawa w przygotowaniu do matur minie szybko i przyjemnie. Nauczycielom i pracownikom szkoły życzyliśmy satysfakcji z wykonywanej pracy, zdrowia. W tym dniu pożegnaliśmy się z naszym byłym samorządem i powitaliśmy nowy. Mamy nadzieję, że nowy samorząd będzie bardzo kreatywny i w szkole będzie się dużo działo.
W dniu 6. października 2023 r. odbyły się w naszej szkole wybory do Samorządu Szkolnego. Przewodniczącym został Jakub Gąsienica (klasa 2b1), Zastępcą Dominik Fortuniak (klasa 2b1) oraz Weronika Cnotka (klasa 2b1)
OPIS PROJEKTU Pod koniec 2021 roku przeprowadziliśmy szereg dyskusji w zespole, których celem była próba adekwatnej oceny sytuacji w jakiej znalazło się nasze liceum po 2 latach ograniczeń pandemicznych i nauczania w systemie zdalnym bądź mieszanym. W opinii nauczycieli SLO jest w lepszej pozycji niż większość okolicznych liceów, chociaż widoczne stają się pewne niedobory i potrzeby zarówno na poziomie indywidualnego niedostosowania do zadań stojących przed nauczycielami jak i na poziomie całej placówki edukacyjnej. Kadra wyodrębniła 4 najważniejsze problemy: 1. Problem z motywacja uczniów 2. Konieczność rozszerzenia oferty dla uczniów i otwarcia się na zadania wychodzące poza klasyczne zajęcia lekcyjne 3. Ograniczone możliwości uczniów na poziomie międzynarodowym 4. Dostosowanie organizacji szkoły do potrzeb zmieniającego się świata (niewystarczający poziom kompetencji cyfrowych kadry, niskie kompetencje językowe, nieadekwatne procedury administracyjne) Szkoły średnie borykają się teraz z 2 strukturalnymi problemami – podwójnymi rocznikami i klasami o minimalnej synergii i integracji uczniów. Wielu uczniów przez 3 lata nauki w szkole widziało swoich rówieśników tylko zdalnie przez 2/3 czasu jaki spędzili ucząc się. Do tego dużym problemem jest anonimowość i brak kontaktu pozawerbalnego między uczniami, ze względu na niechęć do włączania kamerek, albo przez brak możliwości technicznych czy przesyłowych. Problem motywacji uczniów zarówno do nauki jak i do aktywności społecznej jest bardzo niski, co ma odbicie w małym zainteresowaniu popularnymi do tej pory kołami tematycznymi, obecnością w konkursach czy, udziałem w wydarzeniach zewnętrznych, mimo wsparcia ze strony współpracujących ze szkołą uczelni wyższych. Wyzwaniem będzie dla nas znalezienie nowej, bardziej atrakcyjnej formuły tych działań albo przygotowanie zupełnie nowej oferty działań pozalekcyjnych. Wchodzące właśnie prawodawstwo prawdopodobnie jeszcze bardziej zmniejszy liczbę dostępnych dla młodzieży akcji prowadzonych przez organizacje pozarządowe, w które młodzi ludzie mogliby się włączyć. Pandemia odcięła wiele form aktywności wyjazdowej szkoły, a działania zdalne takie jak twinning, przez przesyt formami elektronicznymi, nie spotykają się z dużym entuzjazmem wśród młodzieży. Szkoła obecnie nie posiada aktywnych więzi z innymi placówkami na poziomie międzynarodowym, co dodatkowo pogłębia naszą izolację. Młodzież jest spragniona kontaktu z innymi kulturami. Dodatkowo szkoła posiada konieczne zaplecze do bycia gospodarzem wymian młodzieżowych. Największym problemem jest jednak bariera językowa i wykluczenie cyfrowe, które w znacznym stopniu utrudnia pracę w zdecentralizowanym modelu, który wymusza na szkole obecność w międzynarodowych projektach. Niski poziom kompetencji cyfrowych oznacza, że bardzo często nie wiemy, czego nie wiemy. Taki stan rzeczy utrudnia ruszenie z miejsca i poszukiwanie właściwych narzędzi. Braki cyfrowe i językowe zmniejszają nasze możliwości co bardzo dobitnie udowodnił nam proces przygotowywania się do złożenia wniosku i poszukiwania potencjalnych partnerów. Pomimo posiadania dobrego pakietu narzędzi cyfrowych (pakiet Microsoft), które umożliwiają łatwą pracę zdalną, platformy do organizowania konferencji i doświadczonej w edukacji zdalnej kadry, znalezienie odpowiednich organizacji partnerskich było trudnym zadaniem i popełniliśmy po drodze wiele błędów, z których zdaliśmy sobie sprawę po fakcie, a często po kontakcie z organizacjami partnerskimi, które chętnie dawały nam porady jak efektywniej korzystać z narzędzi, które mamy dostępne. Jednocześnie niektóre wypracowane przez nas procedury administracyjne można uprościć, a część obszarów pracy administracyjnej jest bardzo czasochłonnych i nieefektywnych. Mamy poczucie, że w tym zakresie brakuje nam informacji o dobrych praktykach i pomysłów na praktyczne ulepszenia w funkcjonowaniu placówki. Jest to również obszar w którym w niewystarczającym stopniu utylizujemy posiadane narzędzia cyfrowe.
Po przeprowadzeniu rozpoznania w ofercie szkoleniowej firm i organizacji specjalizujących się w obsłudze i wspieraniu międzynarodowych szkoleń dla nauczycieli wybraliśmy partnera z Włoch, Hiszpanii oraz partnera z Malty. Wszystkie organizacje oferują zarówno wysoki poziom szkoleń, praktyczne podejście do przedmiotu kursu oraz wsparcie w organizacji kwestii logistycznych. Po wstępnych rozmowach są one w stanie odebrać naszych kursantów z lotniska, zapewnić przewodnika, zaproponować miejsca noclegowe oraz przekazywać bieżące informacje o ograniczeniach i wymogach związanych z COVID19. Znalezienie aktualnych informacji o wymogach sanitarnych jest bardzo trudne, zwłaszcza w przypadku Malty, która posiada bardzo bardzo restrykcyjne podejście do kwestii zdrowotnych. Niebagatelne jest również posiadanie organizacji, które pomoże nam w odkryciu kultury miejsc do których planujemy wyjechać. Obie organizacje są w stanie zarówno doradzić jak i pomóc w organizowaniu wycieczek do ciekawych miejsc, czy organizacji spotkań ze szkołami i nauczycielami z regionu, na czym bardzo nam zależy. Chcielibyśmy nie tylko zdobyć wiedzę i umiejętności, ale również poszerzyć nasze horyzonty i kontakty. W gronie nauczycielskim powstała inicjatywa by wykorzystywać zdobytą wiedzę o kulturze regionu by wzbogacić podstawę programową i „przemycić” zarówno wartości europejskie jak i wartości kulturalne w ramach lekcji języka, historii, wiedzy o społeczeństwie. Dlatego też organizacje przez nas wybrane będą dla nas kapitałem z którego chętnie skorzystamy. Organizacje organizują zarówno wsparcie językowe przed wyjazdem oraz przygotowanie kulturowe, oba w wygodnej formule krótkich spotkań online poświęconych poszczególnym zagadnieniom takim jak kulinaria, historia regionu, czy specyfika społeczności. Spotkania te mogą odbywać się zarówno na platformie partnera jak i na używanym przez szkole pakiecie Microsoft. Wszystkie spotkania będą nagrane i udostępnione w formie filmów na platformach streamingowych (np. YouTube). Wybór organizacji z doświadczeniem w realizacji szkoleń wpisujących się w standard programu Erasmus+ daje możliwość oparciu się na doświadczeniu w wypełnianiu formalności jak również uzyskaniu od partnerów dobrych praktyk na temat prowadzenia i dokumentowania projektów międzynarodowych.
CELE PROJEKTU Zwiększenie liczby nauczycieli i pracowników administracyjnych posługujących się językiem angielskim. Poznanie nowych narzędzi cyfrowych do pracy z uczniami oraz organizacji pracy zespołu w szkole. Poznanie nowych narzędzi do aktywizacji, motywacji uczniów do nauki oraz do społecznej działalności pozaszkolnej. Wdrożenie nowych procedur na poziomie szkoły.
PLANOWANE KURSY
Kursy językowe: przełamanie bariery językowej, przede wszystkim blokady werbalnej. Dużym krokiem naprzód będzie dla nas posiadanie kadry, która nie będzie miała problemów ze swobodnym używaniem języka angielskiego.
Kurs aktywizacji i motywacji uczniów: zdobycie konkretnych i aplikowalnych narzędzi, metodologii i pomysłów na zwiększenie aktywności uczniowskiej. Dwa główne cele tego kursu to zdobycie wiedzy, która umożliwi wprowadzenie w szkole nowych i atrakcyjnych form aktywności społecznej oraz zwiększenie motywacji uczniów do pracy.
Kurs ICT: zdobycie konkretnej wiedzy na tematy konfiguracji i wykorzystania narzędzi ICT do pracy z uczniami oraz zwiększających wydajność pracy całej placówki.
Kurs kompetencji osobistych: podniesienie kompetencji komunikacyjnych, facylitacyjnych, wywierania wpływu na uczniów i przeciwdziałaniu przemocy, manipulacji i szerzeniu się fake newsów.
Wyjazd do Martina Franca od 29 września do 6 października 2023
W dniu 29 września 2023 r. nasza grupa: Dyrekcja Ewa Sadlak, Karolina Balicka, Izabela Sadowska, Sebastian Kozicki, Robert Labudda rozpoczęła realizację projektu Erasmus plus. Nasz lot z Warszawy do Bari trwał 2 godziny i 15 minut. Przelecieliśmy pół Europy z Polski (Warszawa) przez Słowację, Węgry, Chorwację, Bośnię i Hercegowinę, Morze Adriatyckie i wylądowaliśmy we Włoszech w mieście Bari. Każdego dnia pilnie szlifowaliśmy język angielski z naszą lektorką Silvią podczas zajęć w szkole „Cultura a dintorni” w Martina Franca. Martina Franca to przede wszystkim niezliczona ilość pięknych, urokliwych i nietuzinkowych restauracji. Podróżowaliśmy i zwiedzaliśmy najciekawsze zakątki Apulii. Zwiedziliśmy Alberobello, miasto 1400 domków trulli ze skały wapiennej, Locorotondo, miasteczko które wznosi się nad malowniczą Doliną Valle d’Itria pośród gajów oliwnych, winnic. Kolejnego dnia swoim urokiem urzekło nas miasteczko Polignano a Mare, które wyglądało jakby wyrosło na skalistych klifach krasowych tuż nad turkusową taflą Adriatyku. Taranto, natomiast to miasto nad morzem Jońskim, naszym zdaniem to taka trochę włoska Hawana. Nauka języka angielskiego w otoczeniu malowniczych zakątków Włoch, promienie słońca, szum morskich fal, złocisty piasek i delikatna morska bryza, przepiękne wąskie, kręte uliczki włoskiej starówki zostaną w naszej pamięci na zawsze.
Wyjazd do Martina Franca od 4 do 11 listopada 2023
W ramach projektu „Erasmus+. Mobilność kadry edukacji szkolnej” w dniach 04-11.11. 2023 roku grupa dziesięciu nauczycieli SLO im. R. Traugutta przebywała we Włoszech w miejscowości Martina Franca i brała udział w zajęciach „ Cultura e dintorni” w Scuola di Lingua. Wyjazd ten miał na celu rozwój umiejętności językowych, a także zapoznanie się z kulturą regionu Apulii oraz możliwościami oferowanymi przez projekt Erasmus. Zajęcia odbywały się w szkole językowej w dwóch grupach pod opieką włoskich nauczycieli, którzy pełnili również funkcję przewodników po regionie. Na specjalną prośbę uczestników projektu odbywały się również ćwiczenia z podstaw języka włoskiego, które okazywały się niezwykle przydatne w porozumiewaniu się w czasie zwiedzania okolic Martina Franca. Uwagę zwiedzających z pewnością przykuły baśniowe domki trulli, urokliwe uliczki starego Tarentu, a także zjawiskowa zatoczka w Polignano a Mare. Miasto świętego Marcina pozwoliło również zobaczyć tradycyjne włoskie obchody święta patrona połączone z procesjami średniowiecznych bractw religijnych. Dzięki udziałowi w projekcie udało się rozwinąć umiejętności językowe jego uczestników, a także mieli oni możliwość poznać uroki południowego regionu Włoch.
Wyjazd na Maltę od 24 lutego do 2 marca 2024
W dniach 24.02-02.03.2024 grupa ośmiu nauczycielek i nauczycieli wybranych przez panią dyrektor Ewę Sadlak wzięła udział w wyjeździe szkoleniowym na Maltę. Wyjazd zorganizowany był w ramach projektu „Erasmus+. Mobilność kadry edukacji szkolnej”, koordynowanego przez nauczycielkę języka angielskiego p. Iwonę Załęcką. Nauczyciele na tydzień zostali słuchaczami szkoły językowej Alpha School of English, w której przydzielono ich do trzech grup w zależności od stopnia znajomości języka angielskiego. Zajęcia były bardzo intensywne, a zdobyte umiejętności mogli od razu sprawdzić w praktyce podczas popołudniowego zwiedzania Malty.
Wyjazd do Walencji od 7 do 12 kwietnia 2024
Walencja – miasto w środkowo-wschodniej Hiszpanii, nad Morzem Śródziemnym. Stolica prowincji i wspólnoty autonomicznej o tej samej nazwie. Walencja znajduje się w strefie klimatu subtropikalnego, co czyni miasto idealnym celem podróżniczym przez cały rok. Lato w Walencji jest bowiem upalne, a zimy bardzo łagodne i słoneczne. Nauczyciele SLO im. R. Traugutta w Zgierzu – p. Ewa Sadlak, p. Joanna Tomczak, p. Katarzyna Wojcieszek, p. Robert Adamczewski, p. Robert Labudda pod czujnym okiem prowadzącej – Anny Venuto – uczestniczyli w zajęciach związanych z technologią informatyczną. Poznali wiele narzędzi, które wykorzystają z pewnością na lekcjach m. in. Kahoot, Classroom, a nawet sposób na stworzenie własnego Escape Room’u. Nasi kursanci w Walencji zwiedzili ponadto fantastyczne miejsca – Oceanarium, Miasteczko Sztuki i Nauki, Centrum Miasta – Katedrę -Bazylikę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w hiszpańskiej Walencji znaną jako miejsce, gdzie według tradycji przechowywany jest Święty Graal, Muzeum Fallas oraz Giełdę Jedwabiu.
Wyjazd do Martina Franca od 13 do 20 kwietnia 2024
W dniach od 13.04 do 20.04. 2024 r. dwie nauczycielki z SLO- Panie Żaneta Gazewska i Sylwia Matejczyk uczestniczyły w Job Shadowing na terenie Martina Franca. Wyjazd służył obserwacji pracy i metod nauczania w Istituto di Istruzione Secondaria Superiore Leonardo da Vinci . Spotkanie z włoskimi pedagogami, zaowocowało zapoznaniem z warunkami realizacji kształcenia, systemu i zasad oceniania oraz wymianą doświadczeń. Bardzo interesująco wypadło porównanie systemu edukacji w Polsce i w we Włoszech. Obserwacja zajęć lekcyjnych, bazy oraz zaplecza placówki przebiegła pomyślnie. Szkołę i grono pedagogiczne reprezentowali Pani Dyrektor Anna Maria Portulano oraz Pan wice dyrektor Francesko Magno, którzy byli bardzo otwarci na dalszą współpracę partnerską. Działania w ramach Job shadowing pełnią istotną funkcję w rozwoju kompetencji nauczycieli SLO oraz skutecznie podnoszę skuteczność realizacji działań w ramach Erasmus +. W czasie wolnym od zajęć, Panie podziwiały uroki Martina Franca oraz przepięknych okolicznych miasteczek Locorotondo, Alberobello, Ostuni, Monopoli, Torre Canne oraz jedynej i niepowtarzalnej Matery.
18 września 2023 7 października 2023 / Aktualności
W komunikatach dyrekcji został zamieszczony plan dostępności nauczycieli oraz regulamin dostępności nauczycieli na rok 2023/2024. Szczegóły również w załącznikach.
W tym roku roku braliśmy udział w Narodowym Czytaniu dwukrotnie. 9 września na zaproszenie Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej w Zgierzu wspólnie z Zosią Kurowską i Nadią Jankiewicz z klasy 3D przeczytałyśmy fragment powieści. W czytaniu uczestniczyły też Władze Miasta i Powiatu, nauczyciele i uczniowie szkół zgierskich, przedstawiciele instytucji kulturalnych i mieszkańcy Zgierza. Imprezie towarzyszyły występy wokalne i teatralne.
11 września w ogrodzie Centrum Rozwoju Edukacyjnego Województwa Łódzkiego w Zgierzu uczniowie klasy 3D zaprezentowali wybrane fragmenty powieści Elizy Orzeszkowej. W tym spotkaniu brała też udział młodzież ze ZZSP im. Jana Pawła II oraz z Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. S. Staszica. Fotorelacja poniżej
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Informacje o ciasteczkachZgoda